Artykuły i publikacje
ZABAWY PALUCZKOWE
Niewątpliwą zaletą zabaw paluszkowych jest to, że można bawić się nimi wszędzie.
Nie potrzebujemy szczególnych warunków, aby je przeprowadzić.
Mogą okazać się bardzo przydatne np. w podróży, czy w poczekalni u lekarza.
Przydają się także w sytuacjach, w których nie mamy pod ręką zabawek, a nasze dziecko się nudzi.
Ponadto, zabawna forma wierszyków i prosta możliwość ich ilustrowania gestem sprawia ogromną radość zarówno dzieciom jak i dorosłym.
JAK ZABAWY PALUSZKOWE WPŁYWAJĄ NA ROZWÓJ DZIECKA?
- Pomagają w doskonaleniu umiejętności dzieci z zakresu motoryki małej i dużej.
- Poprawiają sprawność manualną, niezbędną przy nauce pisania.
- Wierszyki wzbogacają słownictwo dzieci i wpływają tym samym na rozwój mowy.
- Pogłębiają więź emocjonalną między rodzicem, a dzieckiem.
- Uczą postaw komunikowania się - naprzemienności, która jest podstawą dialogu.
- Pomagają się zrelaksować i skoncentrować na konkretnej czynności, co małym dzieciom często przychodzi z trudem.
Zachęcamy zatem rodziców do zabawy ze swoimi dziećmi i wspierania ich w rozwoju.
Poniżej można znaleźć treść wybranych wierszyków:
1.Moje palce lubią harce (poruszamy wszystkimi palcami)
lubią pograć na gitarce (naśladujemy grę na gitarze)
lubią klepać mnie po brzuchu (klepiemy się po brzuchu)
lubią drapać mnie po uchu (drapiemy się po uchu)
A najbardziej - daję słowo-
lubią spać pod moją głową (składamy dłonie i opieramy na nich policzek)
2.Idzie myszka do braciszka ("chodzenie" palcami po ramionach)
Tu zajrzała, tu wskoczyła (wsuwanie ręki raz pod jedną, raz pod drugą pachę)
a na koniec tam się skryła (wsunięcie palców za kołnierz)
4.Pada deszczy pada, pada,
(uderzamy palcem o podłogę lub stolik)
coraz prędzej z nieba spada
(przebieramy wszystkimi palcami)
Jak z konewki woda leci
(uderzamy całymi dłońmi o podłogę)
A tu błyskawica świeci...
(klaszczemy w dłonie nad głową)
Grzmot!!!
(uderzamy piąstkami o podłogę)
Gość
Ktoś się schował pod listkami
(kciuk chowamy pod pozostałymi palcami dłoni zaciśniętymi w pięść)
Pierwszy listek zabieramy
(prostujemy mały palec-trzymamy wyprostowany
do końca zabawy,analogicznie kolejne)
Drugi listek zabieramy
(prostujemy palec serdeczny)
Trzeci listek sam już spadł
(prostujemy palec środkowy)
Czwarty listek zabrał ktoś
(prostujemy palec wskazujący)
I pojawił się nasz gość
(zaciskamy palce w pięść- oprócz kciuka- a kciuk kierujemy do góry)
Moje dłonie.
Mogę dłonie w piąstki ścisnąć (zaciskanie dłoni w pięści)
Mogę nimi podnieść wszystko (naśladuje ruch podnoszenia czegoś)
Mogę je pod brodę złożyć (kładą jedną dłoń na drugą i układają pod brodę)
Mogę nimi czapkę włożyć (naśladują ruch zakładania czapki)
Mogę zrobić kołowrotek (w jedną stronę i z powrotem obracają dłoń wokół drugiej)
Mogę zagrać na fujarce (naśladuje grę na fujarce)
i policzyć swoje palce:
jeden, dwa, trzy, cztery, pięć (pokazują kolejno palce jednej ręki)
jeden, dwa,trzy, cztery, pięć (pokazują kolejno palce drugiej ręki)
jeden, dwa, trzy, cztery, pięć (wskazują kolejno palce jednej nogi)
jeden, dwa, trzy, cztery, pięć (wskazuje kolejno palce druiej nogi)
Liście.
Lecą liście z drzew (siedząc po turecku, unosimy ręce, a potem powoli opuszczamy, poruszając palcami)
Słychać liści śpiew:
sza, sza, sza (klaszczemy)
szy, szy, szy (klepiemy o kolanka)
sze, sze, sze (klaszczemy)
szu, szu, szu (klepiemy o kolanka)
liście kładą się do snu (kładziemy dłonie pod głowę)
Pająk.
Jdzie pająk po pieńku (idziemy palcami po swojej prawej nodze)
pomaleńku, pomaleńku (nadal idziemy palcami po prawej nodze, mówimy powoli)
Napotkał biedronkę (zatrzymujemy się)
Hop, na drugą stonkę (przekładamy dłoń na lewą nogę)
Idzie pająk.....
Palcem kiwam.
Palcem kiwam (kiwamy palcem wskazującym)
palcem grożę (grozimy palcem wskazującym)
palcem kłuję (dotykamy kilka razy klatki piersiowej palcem wskazującym)
i wskazuję. (wskazujemy palcem wybrane osoby)
Palcem pukam. (pukamy zgiętym palcem w jedno kolano)
Palcem skrobię. (skrobiemy palcem kolano)
Palcem wzywam cię ku sobie (przyzywamy palcem inną osobę)
Koła.
Koło małe, koło duże (rysujemy przed sobą palcem dwa koła:jedno małe, a drugie duże, na wyciągnięcie ręki)
koło w dole, koło w górze (rysujemy palcem jedno koło na dywanie, drugie wysoko nad głową)
koło z lewej, koło z prawej (rysujemy palcem w powietrzu koła po lewej stronie i po prawej, mniej więcej na wysokości ramion)
koła kręcę w tej zabawie (rysujemy koła obiema rękami jednocześnie)
Paluszki maluszki
Paluszki maluszki, bawić się lubiły (lekko poruszmy palcami)
w podłogę bębniły (uderzamy wszystkimi palcami o podłogę)
kółeczka kręciły (kręcimy kółeczka palcami wskazującymi obu rąk jednocześnie)
kolana klepały (klepiemy dłońmi w kolana)
boczki łaskotały (łaskoczemy się w boki)
tarły nosek mały (pocieramy nos palcem wskazującym)
szybko się schowały (krzyżujemy ręce i chowamy palce pod pachy)
Opracowanie: D. Stadnik - Burakowska