Artykuły i publikacje
Zabawy i ćwiczenia przygotowujące
do nauki czytania i pisania.
Kształtowanie u dzieci gotowości do podjęcia nauki pisania, czytania nie może stanowić wyodrębnionej części
pracy - powinno ono łączyć się z tematyką wszystkich obszarów podstawy programowej i z różnymi rodzajami
działalności dziecięcej. Poniżej chciałabym zaproponować zabawy przygotowujące dzieci do nauki pisania
i czytania, które są możliwe do prowadzenia w domu wspólnie z rodzicami:
Zabawy językowe
1. Zabawa "Dokończ słowo". Rodzic mówi sylabę, a dziecko ma dołożyć inną sylabę tak, by powstało słowo.
2. Zabawa "Co to za słowo?". Rodzic wypowiada słowa z podziałem na głoski. Dziecko dokonuje ich syntezy i podaje całe słowo.
3. Zabawa "Podziel na sylaby". Rodzic wskazuje przedmiot, a dziecko dzieli nazwę na sylaby, dodając do każdej prosty ruch (klaskanie, tupanie, podskakiwanie...)
4. Ćwiczenia słuchowe "Układamy słowa na daną głoskę". Rodzic wymienia słowo, prosi aby dziecko ułożyło słowo rozpoczynające się jego drugą głoską (np. nora - dziecko układa słowo na O)
5. Sztafeta sylabowa - tworzenie wyrazów rozpoczynających się od tej samej sylaby - mama, makaron, marzenia, makrela itp. lub kończących się tą samą sylabą np. piżama, rama, mama, tama itp.;
6. Zadaniem dziecka jest kolejne dodawanie jednego słowa, tak by powstało bardzo długie, a jednocześnie logicznie brzmiące zdanie np.
Kwiatek wyrósł ...
Kwiatek wyrósł na ...
Kwiatek wyrósł na środku ...
Kwiatek wyrósł na środku podwórka ...
Kwiatek wyrósł na środku podwórka, a na jego ...
Kwiatek wyrósł na środku podwórka, a na jego listku ...
Kwiatek wyrósł na środku podwórka, a na jego listku siedzą ...
Kwiatek wyrósł na środku podwórka, a na jego listku siedzą dwa ...
Kwiatek wyrósł na środku podwórka, a na jego listku siedzą dwa motylki.
Zabawy kinezjologii edukacyjnej
Kinezjologia jest nauką o związkach ruchu ciała z organizacją i funkcjonowaniem mózgu. Celem kinezjologii jest
przekazywanie wiedzy i narzędzi do wykorzystania potencjału naszego umysłu, byśmy mogli z łatwością i w naturalny sposób
uczyć się i rozwijać:
* ruchy naprzemienne - prosimy dziecko, by wykonało ruchy naprzemienne (podnieś kolano i dotknij nim przeciwną dłoń
lub łokieć), ćwiczenie można wykonać z tyłu ciała krzyżując rękę i przeciwległą nogę. Można je wykonywać przy muzyce,
lub śpiewie,
* leniwe ósemki - na dużym arkuszu papieru rysujemy dużą leniwą ósemkę (znak nieskończoności, przewrócona 8).
Następnie prosimy dziecko, by przywitało się z ósemką, wodząc palcem za jej konturami. Dziecko może też same rysować
leniwe ósemki rożnymi kolorami, rysować je w powietrzu rękami, nogami - raz jedną, raz drugą drugą.
UWAGI DLA RODZICÓW
1. Litera jest znakiem graficznym, a głoska jej odpowiednikiem słuchowym. Litery widzimy i piszemy, głoski słyszymy i wymawiamy (liter w wyrazie może być więcej niż głosek, np.: sz, cz, dz).
2. Spółgłoski należy wymawiać w miarę możliwości bez przygłosu w postaci "y" który w późniejszym okresie może utrudniać dziecku naukę czytania.
3. Przy wyodrębnianiu pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie najlepiej jest zaczynać od wyrazów rozpoczynających i kończących się samogłoskami.
4. Stopień trudności materiału językowego do analizy i syntezy głoskowej i sylabowej
* jednosylabowe wyrazy 2-głoskowe typu ul,
* jednosylabowe wyrazy 3-głoskowe typu las,
* dwusylabowe wyrazy 4-głoskowe typu wo-da,
* dwusylabowe wyrazy 3-głoskowe typu o-sa,
* jednosylabowe wyrazy 4- lub 5-głoskowe typu wilk, kret, sklep,
* dwusylabowe wyrazy 5-głoskowe typu bra-ma, pa-lec,
* dwusylabowe wyrazy 5-głoskowe typu lal-ka,
* trzysylabowe wyrazy 6-głoskowe typu to-po-la.
Miłej zabawy!!! - Katarzyna Darocha
Artykuł opracowany na podstawie materiałów
zaczerpniętych ze stron internetowych.