| odwiedzin:

Poradnik specjalistów

«1» Terapia dziecka niepełnosprawnego w domu rodzinnym
«2» Rodzic mój domowy logopeda
«3» Na czym polega rehabilitacja wzroku?
«4» Integracja Sensoryczna
«5» Rozwój sprawności fizycznej dzieci
«6» Kompetencja komunikacyjna dzieci
«7» Zabawa z małym dzieckiem niewidomym
«8» Jak pomóc dziecku niewidomemu zaadoptować się w przedszkolu
«9» Usprawnianie dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym
«10» Jak utrwalać prawidłową wymowę z dzieckiem w domu
«11» Na czym polega rehabilitacja wzroku?

Terapia dziecka niepełnosprawnego w domu rodzinnym

Dziecko niepełnosprawne bez względu na swoje ograniczenia, ma prawo do uczestnictwa w wielu formach aktywności. Jedną z takich form, która dzieciom przedszkolnym towarzyszy na co dzień jest zabawa. Stwarza ona okazję do wzmocnienia więzi pomiędzy rodzicami, a dzieckiem, a w przypadku dziecka niepełnosprawnego stanowi istotną formę terapii.

Przedstawiam propozycje zabaw do wykorzystania w warunkach domowych, uwzględniając stymulację w poszczególnych sferach.

Zabawy rozwijające koordynację wzrokowo _ ruchową

- Wyszukiwanie i wycinanie z gazet wybranego koloru (wspólnie rodzic i dziecko)
- Przyklejanie wyciętych fragmentów na kartkę
- Odnajdywanie przedmiotów o wskazanym kolorze
- Układanie z klocków drewnianych lub plastikowych dywanika (ustawiamy klocki o Różnych kolorach naprzemiennie, zapraszamy dziecko o włączenie się zabawy i dokończenie budowy dywanika)

Zabawy rozwijające motorykę małą

- Ugniatanie krepy, bibuły, w określonym kolorze
- Rzucanie do celu kolorowymi kulami
- Turlanie po podłodze, podrzucanie go góry papierowych kul
- Malowanie palcem, dłonią (na dużych formatach)
- Nawlekanie guzików, korali na sznurek
- Budowanie z klocków budowli o różnej wielkości (podczas zabawy utrwalamy znajomość kolorów)
- Zwijanie prawą i lewą ręką kolorowej wstążki (wykorzystać wstążkę o dużym nasyceniu barw)

Rozwijanie sprawności ruchowej

- Spacerowanie po szerokiej wstążce, chuście
- Pokonywanie torów przeszkód (przejście przez budowlę z kloców, przejście pod krzesłem)
- Poruszanie się po pokoju na czworakach i zbieranie rozrzuconych na podłodze kolorowych piłeczek
- Poruszanie się po pokoju w różnych pozycjach (np. kolor żółty - poruszanie się w pozycji siedzącej, kolor czerwony - w pozycji na brzuchu, niebieski - leżenie na plecach - do zabawy można wykorzystać kolorowe piłeczki, chusty).

Zabawy usprawniające koordynację wzrokowo - ruchową

- Składanie obrazka w całość - wycinamy z kolorowego papieru proste kształty, które można złożyć w całość np. jabłko, misia.
- Rysujemy kontur obrazka na papierze, aby służył dziecko jako wskazówka. Kładziemy dwa fragmenty przed dzieckiem. Pokazujemy, jak należy układać, żeby powstał obraz, a następnie rozkładamy. Jeżeli jest to konieczne pomagamy posmarować obrazek klejem i przyklejamy na kolorową kartkę. Może powstać wspaniały obrazek do powieszenia na ścianę. Dziecko na pewno będzie z siebie dumne.

Zabawy usprawniające naśladownictwo

- Naśladujemy szybkość i natężenie dźwięku, wykorzystujemy do zabawy bębenek i pałeczkę.
- Pokazujemy znaczenie każdego słowa osobno _ szybko _ wolno, głośno _ cicho.
- Uderzamy szybko w bęben, a następnie podajemy pałeczkę dziecku. Jeżeli jest taka potrzeba należy pomóc w szybkim uderzaniu. Tak samo postępujemy podczas wykonywania czynności - wolno, głośno cicho. Jeżeli dziecko zrozumie i będzie naśladowało, można czynności połączyć _ szybko i głośno, szybko i cicho, wolno i głośno, wolno i cicho.



pedagog specjalny: Katarzyna Darocha

Prowadzenie strony przy współpracy z p. Dorotą Stadnik - Burakowską