Poradnik specjalistów
Kompetencja komunikacyjna dzieci
Jak rozwijać kompetencję komunikacyjną dzieci w wieku przedszkolnym?
Kompetencja komunikacyjna rozwija się wraz z wiekiem dziecka, opanowanie poszczególnych umiejętności dokonuje się w różnym czasie. Posługiwanie się
językiem w celu komunikacyjnym wymaga od dziecka odkrycia i poznania reguł rządzących aktem komunikacji oraz stosowania ich we własnych wypowiedziach.
Do doskonalenia kompetencji komunikacyjnej przyczyniają się:
- Słuchanie bajek, opowiadań, poezji dziecięcej, wprowadzanie języka zawodów np. lekarz.
- Porządkowanie zdarzeń według relacji czasowych i przyczynowo - skutkowych. Zwracanie uwagi na czas i miejsce akcji oraz zakończenie danej sytuacji.
- Wprowadzanie zwrotów oznaczających rozpoczęcie i zakończenie opowiadań: Dawno, dawno temu..., I żyli długo i szczęśliwie... Zwracanie uwagi na stosowanie ich przez dzieci w tworzonych przez nie opowiadaniach.
- Stwarzanie dzieciom okazji do opowiadania o ulubionych bajkach, książeczkach, ciekawych wydarzeniach.
- Słuchanie dialogów prezentowanych przez rodzica podczas opowiadań, rozmów, teatrzyków.
- Przyjmowanie właściwej postawy w trakcie rozmowy, utrzymywanie kontaktu wzrokowego, zachowanie odpowiedniej odległości, podtrzymywanie rozmowy itp.
- Wdrażanie dzieci do stosowania zwrotów charakterystycznych dla rozpoczęcia bądź zakończenia rozmowy.
- Stwarzanie dzieciom szans na prowadzenie rozmów podczas zabaw z wykorzystaniem werbalnych i niewerbalnych środków komunikacji.
Opracowanie: Małgorzata Stupak
na podstawie artykułu Joanny Juszczak _ Guca
"Kompetencja komunikacyjna dziecka"
- "Bliżej Przedszkola".