| odwiedzin:

Poradnik specjalistów

«1» Terapia dziecka niepełnosprawnego w domu rodzinnym
«2» Rodzic mój domowy logopeda
«3» Na czym polega rehabilitacja wzroku?
«4» Integracja Sensoryczna
«5» Rozwój sprawności fizycznej dzieci
«6» Kompetencja komunikacyjna dzieci
«7» Zabawa z małym dzieckiem niewidomym
«8» Jak pomóc dziecku niewidomemu zaadoptować się w przedszkolu
«9» Usprawnianie dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym
«10» Jak utrwalać prawidłową wymowę z dzieckiem w domu
«11» Na czym polega rehabilitacja wzroku?

JAK UTRWALAĆ PRAWIDŁOWĄ WYMOWĘ

Z DZIECKIEM W DOMU?


Regularna praca nad wymową w domu przyspiesza nabywanie prawidłowej mowy, podczas gdy brak współpracy rodziców z logopedą znacznie opóźnia rozwój prawidłowych umiejętności artykulacyjnych i komunikacyjnych.

Wykonując ćwiczenia logopedyczne w domu należy:
* Zadbać o stałą porę wykonywania ćwiczeń - dziecko łatwiej zaakceptuje konieczność ćwiczeń, jeśli staną się one częścią codziennego rytuału.
* Ćwiczyć krócej, po kilka razy dziennie zamiast raz, a długo. Ćwiczenia wówczas nie będą nużące, a rozłożenie w czasie będzie miało wpływ na kształtowanie nawyków prawidłowego mówienia.
* Zadbać o to, aby jak najwięcej uczyć poprzez zabawę.
* Ćwiczenia mają być dla dziecka przyjemnością, nie karą. Podczas nich można wykorzystać ulubione zabawki lub przygotowane wraz z dzieckiem pomoce.
* Unikać zwrotu "ćwiczenia logopedyczne", zastąpić je zwrotem "zabawa" lub "wspólna praca".
* Przeplatać zabawę nauką. Możemy prosić dziecko o powtarzanie trudnych słów, podczas gdy ono koloruje, bawi się, ogląda bajkę.
* Rozwijać u dziecka prawidłową wymowę angażując wiele zmysłów. Im więcej zmysłów angażujemy w rozwój i kształtowanie prawidłowej mowy, tym skuteczniejsze będą nasze zabiegi.
* Wykorzystać każdą naturalną sytuację do ćwiczeń lub utrwalania trudnych słów (zabawa, wspólne zakupy, jazda samochodem, spacery).
* Ćwiczyć razem z dzieckiem. Zaangażować całą rodzinę do zabaw utrwalających wymowę. Dla dziecka będzie to przyjemna odmiana, a także czas spędzony z najbliższymi.
* Dbać o prawidłowość własnej wymowy.
* Uświadomić dziecku jakie skutki przyniosą wykonywane ćwiczenia. Młodszym dzieciom możemy powiedzieć, że język będzie silny, buzia będzie umiała wykonywać różne trudne sztuczki.
* Być cierpliwym i konsekwentnym.
* Motywować dziecko do podejmowania ćwiczeń. Chwalić je za najdrobniejsze postępy, zachęcać, stosować odroczone nagradzanie.
* Nie wolno wyśmiewać dziecka, irytować się z powodu braku postępów. Czasami mijają długie tygodnie zanim pojawią się pierwsze efekty terapii. Tylko konsekwencja w wykonywaniu ćwiczeń gwarantuje sukces.



Materiały zaczerpnięte ze stron internetowych.

Prowadzenie strony przy współpracy z p. Dorotą Stadnik - Burakowską